IBM mesaje comerciale nesolicitateDe ce ar intreba IBM Romania un ziarist daca este de acord sa-i (mai) trimita “comunicate comerciale”? Este doar una dintre urmarile scandalului legat de prima amenda pentru spam.
Luata ad literam, legea romaneasca spune ca un mesaj este spam daca expeditorul nu poate proba ca are acceptul scris al destinatarului. Mesajul mai trebuie sa fie comercial, dar pentru a fi considerat comercial este suficient sa contina sigla firmei care il trimite.
Asta este o legislatie de tip opt-in.
Prin urmare, toti cei care trimit newslettere sau comunicate de presa pot fi amendati pentru spam daca nu pot dovedi ca au acceptul scris al abonatilor. Daca nu vrei sa fii spammer, conform legislatiei romanesti, trebuie sa-ti intrebi abonatul inca de la inceput daca vrea sa primeasca mesaje de la tine. Nu e suficient ca el sa se inscrie, pentru ca e posibil sa-l fi inscris “un prieten”. Trebuie sa-i trimiti un mail prin care sa-l intrebi daca e de acord sa primeasca mesaje comerciale. Daca e de acord, abia atunci ai voie sa-i trimiti newsletter.
Marea intrebare: cati din cei care trimit newslettere pot prezenta confirmari?

Opt-in. Capitolul IBM

Subiect: ”ACCEPT COMUNICARI COMERCIALE DIN PARTEA IBM ROMANIA”
Mesaj: “Pentru a ne trimite acceptul dumneavoastra dati reply la acest mail sau faceti un click pe butonul “DA” si apasati send la noul e-mail ce se va deschide. Aceasta procedura este necesara datorita legislatiei anti-spam in vigoare”.
IMB imi trimite constant comunicate de presa de ani buni. Isi verifica periodic baza de date cu ziaristi acreditati. Asta inseamna ca au deja acceptul pentru a-mi trimite comunicate de presa inca de acum cativa ani. Din punctul meu de vedere, acceptul poate insemna o simpla discutie telefonica. Din punct de vedere al legii, au nevoie de o confirmare scrisa.
Iata restul mesajului:
“Stimate Domnule Cristian Ionita,
Uram continutul nerelevant care ne invadeaza inbox-ul de zi cu zi cu informatii pe care nu le vrem si care nu ne intereseaza. Si uram mesajele spam la fel de mult ca si dumneavoastra.
Vrem sa lansam un program continuu de comunicare cu dumneavoastra, din acest motiv va cerem acordul pentru un dialog corect din punct de vedere legal, moral si etic.
Timpul dumneavoastra este foarte important pentru noi, de aceea vrem sa comunicam doar daca ne permiteti acest lucru.
Dialogul va continua atata timp cat vom avea permisiunea dumneavoastra.
Va rugam sa ne transmiteti optiunea dorita selectand una dintre cele doua variante alaturate.
Cu respect,
Echipa IBM“ 

Opt-out. Ca-n SUA

Prin alte parti ale lumii, legislatia este de tip opt-out. Asta inseamna ca este legal sa-ti trimita mesaje comerciale pana in momentul cand dai unsubscribe. Problema este ca, pentru spammerii adevarati, utilizarea optiunii unsubscribe este o confirmare a faptului ca adresa respectiva de mail este activa. Daca tin neaparat sa respecte legea, baietii destepti nu iti mai trimit o reclama la viagra pe zi, dar iti trimit in schimb 50 de reclame la produse de slabit, excursii in strainatate, imprumuturi avantajoase s.a.m.d. Daca te deranjezi sa dai unsubscribe de 50 de ori, ziua urmatoare vei primi alte 250 de mesaje noi. Pana le dai unsubscribe, se cheama ca expeditorul respecta legea de tip opt-out.

Comments

Comments are closed.