In Statele Unite, principalele ziare au raportat incasari din reclamele pe print in scadere cu 9,4% anul trecut fata de 2006, in timp ce incasarile din reclamele pe site-urile ziarelor au crescut in medie cu peste 19%, imi atrag atentia colegii de la Financiarul.

E doar o chestiune de timp pana va ajunge valul si in Romania. Presa scrisa romaneasca si-a mentinut tirajele si incasarile prin lansarea de titluri noi si produse “cadou” precum carti, CD-uri sau DVD-uri.  Parerea mea este ca povestea asta nu o sa mai tina mai mult de un an, poate doi. In momentul cand toti vor ajunge sa ofere continut extra pe bani putini, va fi atins momentul zero de acum patru ani, in care Jurnalul nu avea editii de colectie, Cotidianul carti si asa mai departe.
Ce urmeaza? Internetul este raspunsul evident.

Detalii la WSJ, NAA,

Lasand la o parte faptul ca mi-e drag, Jurnalul este un exemplu foarte bun. Are un milion de cititori pe internet si un milion de cititori pe print.  Este cel mai influent ziar romanesc, iar continutul online reflecta calitatea printului. Cu toate astea, incasarile din publicitatea online sunt infinit mai mici decat din publicitatea offline. In aceeasi situatie se afla toate ziarele centrale romanesti. Iar hartia este un mijloc de comunicare unidirectional. Ca si cartile, DVD-urile sau CD-urile. Oricat de drag mi-ar fi mirosul de cerneala proaspata, sunt obisnuit sa comunic bidirectional. Iar asta o pot face doar pe internet, atunci cand e vorba de media. Avangardistii spun chiar ca viitorul comunicarii online este tridimensional. Felicitari colegilor de la Gandul, desi s-ar putea sa fie putin inaintea valului. Abia prin 2015 internetul ar trebui sa se transforme intr-o lume 3D.

Revenind la cresterea incasarilor online si scaderea inevitabila a incasarilor din publicitatea tiparita, cred ca in Romania vor supravietui cei care vor sti sa-si vanda editia online. Ca sa-i vinzi, trebuie sa-i conosti. Ca sa-i cunosti trebuie sa uiti de versiunea tiparita (e doar un furnizor de continut de calitate printre multi altii) si sa inveti interactivitate online.

Pana una-alta, Financiarul are de azi o optiune noua: daca dai click pe pliculetul de langa numele autorului, ii poti spune intre patru ochi ce parere ai despre munca lui. Daca vrei sa faci lucrul asta in public, sectiunea de comentarii a scapat de caption, iar sistemul de moderare a fost imbunatatit.

Imediat ce ne vom apropia de finalul fazei beta, toti cei care comenteaza vor putea folosi un ID unic. Nu de altceva, dar ma enerveaza la culme atunci cant sunt injurat pe site de cineva care se da drept altcineva :)

Comments

Leave a Reply